• Polaków problemy z higieną

Stan zdrowia zębów u Polaków pozostawia bardzo wiele do życzenia. Zdecydowana większość z nas ma problemy z próchnicą i chorobami przyzębia. Jak się okazuje, przyczyną jest niewystarczająca wiedza o higienie, która przekłada się na złe nawyki, a te z kolei skutkują rozwijającymi się chorobami. Czy wyeliminowanie pierwszej przyczyny, a zatem niewiedzy, pozwoli na zredukowanie problemów zdrowotnych w skali całego kraju? Miejmy nadzieję, że tak!

Zgodnie z danymi udostępnionymi przez program Monitorowania Zdrowia Jamy Ustnej Populacji Polskiej, problem z chorobami jamy ustnej zaczyna się już wśród dzieci. 86% 6-latków w Polsce ma próchnicę na zębach mlecznych. Sytuacja wśród nastolatków prezentuje się nawet gorzej, gdyż problemów z próchnicą nie zauważa się zaledwie wśród 4% z nich (dane dotyczą 18-latków). Poza próchnicą, wśród Polaków powszechne są także choroby przyzębia. Jedynie 1,6% mieszkańców dużych miast i 0,8% osób pochodzących z małych miejscowości nie ma z nimi problemów. Skala tego zjawiska jest jak widać ogromna.

Co na ten temat sądzą dentyści? Zwracają uwagę, że główną przyczyną jest nieodpowiednia higiena jamy ustnej – przede wszystkim zbyt rzadkie lub niewłaściwe szczotkowanie zębów. Te nawyki wynikają jednak głównie z braku wiedzy na temat tego, w jaki sposób należy dbać o zęby. Polacy niechętnie odwiedzają też dentystów, choć na szczęście tutaj statystyki są już bardziej optymistyczne, gdyż z roku na rok ilość i częstotliwość wizyt w gabinetach statystycznych wśród Polaków wzrasta.

Jakie jest lekarstwo na nasz narodowy problem z próchnicą? Dentyści podkreślają znaczenie edukacji. Informowanie o właściwych metodach dbania o zęby już od dziecka sprawi, że wytworzą się właściwe nawyki, które w przyszłości będą skutkowały zdrowymi, zadbanymi i estetycznie prezentującymi się zębami.

Ząbki – dentysta zaprasza dzieci i dorosłych!

Jeśli mieszkasz w Ząbkach, zacznij edukację stomatologiczną swojego dziecka już teraz – odwiedź wraz z nim nasz gabinet dentystyczny, zadaj wszystkie nurtujące Cię pytania i pokaż swojemu dziecku – także na własnym przykładzie – jak powinno dbać o swoje zdrowie. Zapraszamy!