• Niewłaściwa higiena jamy ustnej przyczyną zapalenia płuc?

Zapalenie płuc to bardzo niebezpieczna choroba, zwłaszcza gdy chorują na nią osoby starsze lub małe dzieci poniżej 5 roku życia. Jej przyczyną jest zazwyczaj infekcja bakteryjna, a ta może się pojawić między innymi na skutek niewłaściwej higieny (np. długotrwałego przebywania w niekorzystnych warunkach higienicznych, w dużych skupiskach ludzi itd.). Dotyczy to także higieny jamy ustnej – jak twierdzą naukowcy z Virginia Commonwealth University, osoby, które nie odwiedzają dentystów i nie dbają o zęby, dotknięte są większym ryzykiem zachorowania właśnie na zapalenie płuc.

Czym jest zapalenie płuc?

Zapalenie płuc to choroba, która polega na zakażeniu pęcherzyków płucnych, których rolą jest uzupełnianie tlenu we krwi. Krew dostarcza tlen do wszystkich komórek ciała, zatem jakiekolwiek zaburzenie w tym procesie jest bardzo groźne dla ogólnego zdrowia pacjenta. Objawy zapalenia płuc to kaszel, gorączka, osłabienie organizmu, ból w płucach. Podjęcie leczenia zwykle przynosi efekty już w pierwszych dniach (choć objawy czasami utrzymują się przez wiele tygodni) i tylko w części przypadków konieczna jest hospitalizacja. Jednak nieleczone lub niewłaściwie leczone zapalenie płuc jest śmiertelnym zagrożeniem, może też skutkować bardzo niebezpiecznymi powikłaniami.

Jak uchronić się przed tą chorobą?

Istnieją szczepionki uodparniające na część bakterii, które w organizmie odpowiedzialne są za wywołanie tej choroby. Inną formą profilaktyki jest odpowiednia higiena osobista oraz właściwe dbanie o jamę ustną, czyli szczotkowanie zębów, regularne wizyty u dentysty. Przez usta do płuc bakterie mogą się przedostać z dużą łatwością i zaatakować. Aby uniknąć ryzyka wystąpienia tej choroby należy też rzetelnie podejść do leczenia innych chorób – zarówno infekcji wirusowych (np. grypy), jak i chorób przewlekłych (cukrzycy), a także "zwykłych" przeziębień, które niedoleczone mogą skutkować dużo poważniejszymi konsekwencjami.