• Nie pozwól próchnicy zaatakować

Niemal każdy z nas prędzej czy później ma do czynienia z próchnicą, nie każdy jednak wie, w jaki sposób ona powstaje i dlaczego właściwie higiena jamy ustnej jest tak ważna, by móc się przed nią obronić. Wiedza na ten temat pozwoli jednak zrozumieć konieczność codziennego szczotkowania i nitkowania zębów, żucia gumy bez cukru po posiłkach, gdy nie mamy możliwości umyć zębów, oraz regularnego umawiania się na wizyty dentystyczne.

Jak powstaje próchnica zębów?

Próchnicą nazywa się ubytki w zębach, które pojawiają się na skutek działania bakterii. Bakterie te rozwijają się w resztkach jedzenia, które zostają na zębach po posiłku. Najlepszą pożywką i stymulatorem ich rozwoju jest obecność cukru, sprzyja im także wilgotne i ciepłe środowisko jamy ustnej. W procesie rozwoju bakterie te wydzielają szkodliwe kwasy, które najpierw uszkadzają szkliwo, a następnie dostają się do kolejnych warstw zębów. Gdy odsłaniają się nerwy, pojawia się groźne zapalenie oraz dotkliwy ból.

Właściwa higiena ochroni przed próchnicą

Zachowanie odpowiedniej higieny jamy ustnej to jedyna droga, by nie dopuścić do rozwoju próchnicy. Oczyszczanie zębów z resztek jedzenia podczas nitkowania i szczotkowania, pozbywanie się cukru z powierzchni zębów, wyrównywanie poziomu pH – dzięki temu bakterie nie mogą rozwijać się tak łatwo, jak na zębach, które nie są regularnie szczotkowane. Należy też używać odpowiedniej pasty do zębów, najlepiej z fluorem, którego zadaniem jest wzmacnianie szkliwa – warstwy ochronnej zębów.

Wizyta u dentysty – odwiedź stomatologa zanim pojawi się ból!

Regularne odwiedzanie dentysty ma kluczowe znaczenie w walce z próchnicą. Jeśli lekarz zdąży zareagować w początkowej fazie rozwoju próchnicy, nie rozwinie się ona do takiego stopnia, w którym odczuwa się już dolegliwości bólowe. Dlatego też kontrole dentystyczne i bieżące leczenie ubytków to druga – po higienie - podstawa zachowania zdrowia zębów.