• Kserostomia – bolesna suchość w ustach

Dolegliwość zwana kserostomią objawia się nadmierną suchością w ustach spowodowaną niewłaściwą pracą ślinianek. W efekcie pojawiają się takie zjawiska jak: popękane wargi, pękające kąciki ust, suchy i zaczerwieniony język, podrażnienie śluzówki, pieczenie w jamie ustnej, ból gardła i mnóstwo innych bolesnych dolegliwości. Jaka jest przyczyna kserostomii, w jaki sposób zagraża zdrowiu i czy można się jej pozbyć?

Do przyczyn nadmiernej suchości w ustach należą m.in. różne choroby (np. choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, anemia), przyjmowanie niektórych leków, podeszły wiek, zmiany hormonalne (np. podczas menopauzy u kobiet), zabiegi medyczne (np. chemioterapia) oraz niewłaściwa dieta i nałogi (palenie papierosów, nadmierne spożywanie alkoholu).

Suchość w ustach to nie tylko dyskomfort, ból i często nieprzyjemny zapach z ust. Kserostomia grozi także zdrowiu, ponieważ sprzyja powstawaniu próchnicy, owrzodzeń, stanów zapalnych. Dlatego walczyć z nią należy nie tylko dla własnego komfortu, ale także z powodów zdrowotnych. A jak można to robić?

Ząbki: walka z kserostomią – cenne porady dentysty

Cennych porad na temat walki z tą dolegliwością na pewno udzieli stomatolog podczas wizyty. Doradzi, jak dbać o higienę jamy ustnej oraz jakie płyny do płukania i inne środki łagodzące stosować, by pozbyć się bólu i podrażnień. Jeśli uda mu się odkryć przyczynę tej dolegliwości, być może będzie w stanie ją wyeliminować. Warto więc zgłosić swój problem specjaliście – zapraszamy do gabinetu w Ząbkach, gdzie pomoc dentysty z pewnością okaże się niezastąpiona.

Jeśli zaś chodzi o codzienne nawyki, które mogą wspomóc walkę z suchością w ustach, to w przypadku osób palących warto przede wszystkim zrezygnować z papierosów, ponieważ dym tytoniowy dodatkowo wysusza śluzówkę jamy ustnej. Można także dokonać pewnych zmian w swojej diecie – jeść większe ilości soczystych i kwaśnych owoców i warzyw (arbuzów, pomarańczy, kiwi) oraz sera żółtego (który pobudza wydzielanie śliny), unikać natomiast słonych, suchych przekąsek i słodyczy. Kawę i mocną herbatę należy zastąpić wodą mineralną i ziołowymi herbatami, a od czasu do czasu warto przez kilkanaście minut żuć gumę bez cukru.