• Polaku, nie unikaj dentysty!

Statystyki pokazują, że Polacy zdecydowanie zbyt rzadko odwiedzają dentystów. W porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej wypadamy w tej kwestii bardzo słabo – okazuje się, że znajdujemy się na samym końcu pod względem częstotliwości odbywania wizyt stomatologicznych. Co jest przyczyną naszej niechęci do stomatologów i czy da się ją pokonać? Czym grozi zbyt rzadkie odwiedzanie gabinetu dentystycznego?

Zęby Polaków w niedobrym stanie

Zgodnie ze statystykami, aż 90% Polaków ma próchnicę zębów. Kolejne dane są jeszcze bardziej zatrważające. Około połowa osób w wieku 40 lat ma już protezy zębowe, a 4% osób w wieku od 35 do 44 lat utraciła już wszystkie swoje zęby. Niewątpliwie jedną z przyczyn są zdecydowanie zbyt rzadkie wizyty w gabinetach dentystycznych. Można w nich nie tylko wyleczyć ubytki i usunąć kamień nazębny, ale także uzyskać informacje i porady na temat higieny jamy ustnej. Dzięki stosowaniu się do nich ryzyko powstania próchnicy znacznie maleje.

Dlaczego Polacy unikają dentysty? Ma na to wpływ kilka czynników. Bardzo często jest to strach przed bólem, który wywodzi się jeszcze z doświadczeń z dzieciństwa. Kilkadziesiąt lat temu zabiegi stomatologiczne były znacznie bardziej bolesne niż obecnie, dlatego też wywołały niechęć wśród pacjentów – często także do samego zawodu dentysty. Kolejną kwestią jest stosunkowo słaby stan publicznej opieki stomatologicznej w Polsce. Polacy w wielu przypadkach muszą samodzielnie zapłacić za leczenie, a to dla niektórych kolejny argument na "nie".

Odwiedzaj regularnie gabinet dentystyczny

Są jednak podstawy, aby spodziewać się zmian w tym aspekcie w najbliższych latach. Liczne kampanie informacyjne oraz coraz większa świadomość zarówno na temat higieny, jak i zabiegów stomatologicznych sprawiają, że Polacy stopniowo się przełamują. Miejmy nadzieję, że pacjentów odwiedzających nasz gabinet w Ząbkach także będzie coraz więcej – zapraszamy!