• Afty- powszechna nieprzyjemna dolegliwość

Afty w jamie ustnej to wyjątkowo nieprzyjemna dolegliwość, z którą niestety spotykamy się stosunkowo często. Dokładniej, to niewielkie choć bardzo bolesne owrzodzenia (ubytki błony śluzowej) w jamie ustnej, pokryte specyficznym białym nalotem i otoczone rumieniowatym, zapalnym obrzeżem. Często mylone są z pleśniawkami, które z kolei są mniej bolesne i tworzą się przez grzyby zwane drożdżakami. Jakie są przyczyny aft i jak sobie z nimi radzić? Czytaj dalej!

Przyczyny powstawania aft

Afty dzielą się na mniejsze lub większe. Te pierwsze to tzw. afty przewlekłe, nawrotowe występujące przeważnie u ludzi dorosłych. Ich przyczyną może być:
    -nieodpowiednia higiena jamy ustnej,
    -alergia,
    -nieodpowiednio dopasowana proteza zębowa,
    -przyjmowanie wyjątkowo silnych antybiotyków,
    -choroby zębów,
    -mechaniczne uszkodzenia jamy ustnej,
    -czynniki genetyczne.

Przyczyną aft dużych może być:
    -zaburzenia immunologiczne,
    -zaburzenia hormonalne,
    -spożywanie niektórych potraw (twarde sery, orzechy),
    -niedobór witamin i składników mineralnych,
    -nieodpowiednia higiena jamy ustnej.

Jak je wyleczyć?

Afty najczęściej znikają samoistnie w ciągu 1-4 tygodni. Jeśli jednak pomimo długotrwałego przestrzegania zasad higieny jamy ustnej afty wciąż nie znikają, należałoby skonsultować się z lekarzem stomatologiem, który określi stopień zaawansowania istniejących aft, możliwość wystąpienia zakażenia bakteryjnego lub nawet aftowego zapalenia jamy ustnej. Doświadczony specjalista pomoże nie tylko zwalczyć istniejące dolegliwości, ale również im zapobiegać.

Jeśli dręczą Cię dolegliwości związane z aftami, nie czekaj dłużej i zgłoś się do sprawdzonego stomatologa w Ząbkach. Po prostu- zadzwoń i umów się na wizytę u specjalisty, dzięki któremu pozbędziesz się wszelkiego dyskomfortu w jamie ustnej raz na zawsze. Serdecznie zapraszamy do kontaktu!