• Próchnica- co to takiego i jak to leczyć?

Próchnica to choroba bakteryjna, której można efektywnie zapobiegać, a nawet całkowicie wyleczyć. Nie ma się więc co bać, choć zdecydowanie warto przeciwdziałać i leczyć natychmiastowo, zanim przerodzi się w coś poważniejszego. Prawie każdy z nas choruje chociażby raz na próchnicę zębów. Nie ma się jednak czemu dziwić, badania udowadniają, że jedynie połowa Polaków myje zęby codziennie rano i wieczorem tak, jak jest to zalecane w niezbędnym minimum. Jakie są przyczyny i objawy próchnicy? Jak ją leczyć?

Próchnica- wróg nr.1 naszych zębów

Bakterie to główny powód powstawania próchnicy. Choć to wyjątkowo trudne do wyobrażenia, w każdej jamie ustnej człowieka żyje około 300 rodzajów bakterii. Znaczna ich część to nieszkodliwe bakterie, ale są też i takie, które niestety nie wpływają dobrze na nasze uzębienie. Łącznie jest ich niemal aż 50 miliardów. Ta liczba zdecydowanie szokuje. Za próchnicę odpowiedzialne są te, które podczas rozkładu cukru produkują kwasy organiczne i dobrze tolerują kwaśne środowisko.

Działaj szybko, a unikniesz nieprzyjemności

Próchnica to proces, który polega na stopniowym odwapnieniu i rozpadzie twardych tkanek zęba. Brzmi strasznie. Dlatego dbajmy o nasze uzębienie jednocześnie unikając tego typu dolegliwości. Warto odwiedzić stomatologa niezwłocznie po zauważeniu jakichkolwiek dolegliwości wskazujących na próchnicę zęba, czyli np. nadwrażliwość czy pojawienie się białej, matowej plamy, która z czasem staje się coraz ciemniejsza wskutek barwników pochodzących od jedzenia. Nasz doświadczony stomatolog w Ząbkach z chęcią skutecznie pomoże w pozbyciu się próchnicy lub każdej innej uciążliwej dolegliwości zębowej. Nie zwlekaj dłużej i zapisz się na wizytę.

Zaawansowana próchnica

Według badań, w Polsce aż 95% dorosłych zmaga się z próchnicą, a zaawansowaną chorobę dentyści stwierdzają u ponad połowy kilkuletnich dzieci. Zaś co drugi nastolatek właśnie z powodu próchnicy wkracza w dorosłość z nie kompletnym uzębieniem.
    Efektem nieleczonej próchnicy może być złamanie bądź uszczerbienie zęba przez jego osłabienie. Jeśli chcesz wiedzieć jak poradzić sobie ze złamanym zębem, przeczytaj nasz ostatni artykuł na ten temat klikając- tutaj.
    Może się również zdarzyć, że zaawansowana próchnica kończy się leczeniem kanałowym. Występuje to w przypadku gdy bakterie docierają do miazgi zębowej. Nie należy lekceważyć tak poważnych uszkodzeń, ponieważ mogą się one przerodzić w całą listę schorzeń: choroba reumatyczna, zapalenie wsierdzia i mięśnia sercowego, kłębuszkowe zapalenie nerek, czy zapalenie tęczówki oka bądź żył.