• Bruksizm, czyli cichy powód bólu

Bruksizm to podświadomy odruch zgrzytania zębami. Według statystyk cierpi na nią nawet połowa nas. Choroba ta często odkrywana jest zupełnie przypadkowo w momencie, gdy towarzyszy jej ból, którego nie sposób dopasować do jakiegoś konkretnego schorzenia. Ból ten często dotyczy nie tylko zębów czy szczęki, ale także całego obrębu głowy, uszu, karku, czy pleców. Zdarza się nawet, że dochodzi do zaburzenia słuchu lub produkcji śliny wskutek właśnie bruksizmu. Osoba cierpiąca na zgrzytanie zębów często nie zdaje sobie z tego sprawy do czasu, kiedy uświadomi jej to osoba trzecia, np. parter czy współlokator.

Zgrzytanie zębami- przyczyny i skutki

Wśród głównych przyczyn bruksizmu wymienia się długotrwały stres prowadzący do napinania mięśni, częste żucie gumy czy ogólnie żucie jednostronne. Nieleczony bruksizm może skutkować m.in. w kłopotach z kręgosłupem, wzrokiem i słuchem. Zgrzytanie zębami to również często powód migren. Inne skutki to: przerost mięśnia żwacza skroniowego oraz związane z nim bóle obręczy barkowej i ręki, zaniki przyzębia, obnażanie się korzeni zębowych i krwawienia podczas mycia zębów, problemy z funkcjonowaniem stawów skroniowo-żuchwowych mają m.in. wpływ na tworzenie się wady postawy, a z kolei zaburzenia równowagi napięć mięśniowych są powodem zmian w układzie kostno-stawowym. Brzmi jak prawdziwy łańcuch nieszczęść, lub inaczej- domino.

Jak radzić sobie z bruksizmem?

Przede wszystkim należy nauczyć sobie radzić ze stresem, najprawdopodobniej to on jest przyczyną występowania bruksizmu. Jeśli jednak nie on powoduje problem, należy tę przyczynę znaleźć i starać się ją możliwie zmniejszyć do minimum, a najlepiej zupełnie wyeliminować. Niemniej jednak oceną stopnia bruksizmu zajmuje się doświadczony lekarz stomatolog, np w Ząbkach. Dzięki niemu znacznie szybciej odszukasz przyczynę choroby, a więc też szybciej znajdziesz na nią rozwiązanie. Stomatolog, walcząc z objawami, może przykładowo zalecić stosowanie specjalnej nakładki na zęby uniemożliwiającej ich zaciskanie w czasie snu.